Wednesday, December 29, 2004

Tazkirah ringkas : Muamalat

**********

LAKARAN GELOMBANG TSUNAMI:
WAVES OF DEATH



Salam Takziah buat semua waris mangsa Tsunami.. Semoga kepulangan mereka menjadi satu peringatan buat kita semua, setiap yang hidup, pasti akan kembali kepadaNya. Begitu juga.. Jangan lupa, setiap kesenangan merupakan pinjaman buat kita.. Sedarlah, diri ini sama tarafnya.. tiada yang membezakan kecuali tingkatan Taqwa..

***********************************************


Muhasabah Ringkas

Sabda Rasulullah saw bermaksud: "Memandang wanita itu adalah panah beracun daripada panah iblis. Sesiapa meninggalkan kerana takut kepada Allah, nescaya dianugerahi oleh Allah iman yang didapati daripada kemanisan hati."

Firman Allah bermaksud: "Dan kahwinkanlah orang yang sendirian antara kamu dan orang yang layak (berkahwin) daripada hamba sahayamu yang lelaki dan hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas pemberian-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah an-Nur, ayat 32)

Sabda Rasulullah bermaksud: Apabila datang (melamar) kepadamu orang yang kamu sukai akhlak dan agamanya maka kahwinilah dia. Kalau tidak engkau perbuat demikian, akan terjadi fitnah di bumi dan kerosakan yang luas.(Hadis riwayat Tarmizi, Ibnu Majah dan Hakim).

"Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka janganlah ia bertemu sendirian di satu tempat dengan seorang wanita yang tidak ada sertanya mahram daripadanya, kerana sesungguhnya yang ketiganya tentu syaitan." (Riwayat Imam Ahmad dari Sh. Jabir r.a.)

"Janganlah seorang lelaki bertemu sendirian dengan seorang wanita yang tidak halal baginya, kerana bahawasanya yang ketiganya tentu syaitan, kecuali jika dengan mahram." (Riwayat Imam Ahmad dari Sh. Amir bin Rabie'ah r.a.)
****************


Qad aflahaman zakkaaha
Wa qad khaaba man dassaaha
(91:9-10)

*****************

Allahummaghfirlanaa Dzunubanaa..
waftahlanaa abwaaba Rahmatik..
Ya ALlah ampunilah dosa kami..
Dan bukakanlah buat kami...
Pintu2 rahmatMu..

Ameen Ya rabbal 'alameen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home