Tuesday, May 31, 2005

** Jangan berhenti kutuk Israel **



Apatheid Wall, click here




"Kalau tahu kezaliman Yahudi kita tidak akan bersimpati"

Mukadimah

TUN Dr. Mahathir Mohamad cukup terkilan kerana lawatannya ke Palestin baru-baru ini tidak berjalan lancar mengikut jadual. Hajatnya mahu menziarahi Baitulmaqdis dan bersembahyang di Masjid Al-Aqsa tidak kesampaian.

Bagaimanapun beliau pulang daripada ziarah singkat itu dengan satu perspektif baru tentang konflik lebih 50 tahun yang sehingga hari ini belum menampakkan tanda-tanda penyelesaian yang positif.

"Sekarang saya lebih faham kenapa orang Palestin begitu kecewa dan marah,.." katanya kepada wartawan ZIN MAHMUD dan NOOR AZAM SHAIRI.

Sepanjang wawancara di kediamannya di Seri Kembangan petang Rabu lalu itu, Dr. Mahathir tidak menyembunyikan kejengkelan hatinya kepada rejim Zionis itu.

Sikapnya itu bukanlah kerana insiden menghiris hati yang dialaminya di sana. Sikapnya itu adalah pendirian yang dipegangnya sejak sekian lama - pandangan yang terbentuk daripada pembacaan dan pemahamannya tentang sejarah dunia.

"Saya bukan anti-Yahudi. Saya antikezaliman. Ini perbuatan yang zalim,.." katanya merujuk kepada tindakan Israel kepada orang Palestin.

Beliau menyebut tentang bagaimana angkuhnya Israel yang tidak mahu mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara sebaliknya hanya berstatus pihak berkuasa saja.

"Pihak berkuasa apa; kuasa pun tak ada. Mereka langsung tidak hormat orang Palestin..."

Dalam wawancara ini, Dr. Mahathir bukan saja mengupas krisis Palestin-Israel dari perspektif politik antarabangsa tetapi membincangkannya dalam hubung kait dengan sejarah dunia - daripada zaman Kristian sehinggalah kepada Perang Dunia Kedua.

"Kita mesti faham sejarah dan latar belakang konflik ini."

"Masalah yang ada bukannya apa yang berlaku sekarang ini. Kita harus melihat asas masalahnya,.." katanya.

MINGGUAN: Apakah tanggapan baru Tun tentang isu Palestin sekarang?

DR. MAHATHIR: Saya lebih faham kenapa mereka begitu kecewa dan marah terhadap Israel dan Amerika Syarikat yang menyokong penuh tindakan-tindakan ganas Israel. Pada mulanya saya fikir ada kawasan di Tebing Barat yang dikuasai oleh Palestin tetapi rupa-rupanya seluruh kawasan mereka dikuasai oleh Israel.

Merekalah juga yang menjaga check point. Mereka juga bebas membangunkan penempatan. Mereka juga telah membina tembok yang sesetengahnya mencecah sampai 30 kaki tinggi. Tembok ini bukannya memisahkan Israel dari Palestin, sebaliknya ia dibangunkan di dalam kawasan Palestin. Ia memisahkan orang Palestin sesama sendiri.

Saya sekarang faham kenapa mereka begitu marah - mereka betul-betul dihina dan ditindas. Tidak ada kemerdekaan bagi mereka sebaliknya mereka dijajah oleh Israel.

Israel juga nampaknya bertindak lebih ganas. Kalau orang Palestin melakukan serangan berani mati, mereka akan memusnahkan seluruh kampung asal penyerang itu. Kalau ada satu atau dua kematian orang Israel, tindakan balas itu mungkin mengakibatkan kematian berkali-kali ganda.

Strategi Israel itu menyebabkan orang Palestin takut untuk buat apa-apa. Ada kalanya tindakan Israel itu membabi buta kerana tidak dapat disahkan apakah betul orang itu datang dari kampung tersebut.

Apakah gambaran yang kita terima selama ini tidak tepat?

DR. MAHATHIR: Kita tidak ada wartawan yang ditempatkan di situ. Kita hanya dapat maklumat daripada pihak Israel. Kalau maklumat itu daripada pihak Palestin pun, ia telah ditapis dan disebarkan oleh agensi-agensi berita yang bersimpati dengan Israel.

Apakah kuasa pihak berkuasa Palestin dalam kawasan-kawasan Palestin?

DR. MAHATHIR:Seolah-olah tidak ada kuasa langsung. Orang Israel bebas hendak ke mana saja termasuk bawa kereta kebal, dan boleh menembak begitu saja.

Saya diberitahu semasa saya hendak ke Jenin mereka sudah kawal bandar itu dengan helikopter. Penduduk Jenin memang berkumpul untuk bertemu dengan saya. Itu sebabnya Israel berusaha supaya saya tidak sampai ke Jenin. Seolah-olah mereka tidak mahu saya melihat apa yang telah terjadi di Jenin.

Saya sepatutnya bercakap melalui telefon kepada ribuan penduduk Jenin tetapi entah bagaimana ada sedikit masalah teknikal. Tetapi saya dapat bercakap juga dengan Datuk Bandarnya.





Kalau rancangan pihak yang membawa Tun ke sana adalah untuk membangunkan semula Jenin, apakah harapan yang ada?

DR. MAHATHIR: Sebenarnya ini rancangan saya, bukan ada sesiapa yang suruh. Apabila diadakan Persidangan Keamanan Palestin di Putrajaya Mac lalu orang Palestin datang berjumpa saya. Mereka kata, Malaysia sepatutnya melabur di Palestin. Tetapi saya hendak tengok sendiri keadaan di sana sebelum saya boleh cadangkan kepada pelabur-pelabur di sini.

Tentang Jenin pula, mereka menulis surat kepada saya sebelum daripada itu lagi meminta saya mengetuai satu kumpulan yang akan menguruskan pembangunan semulanya. Tetapi sebelum saya boleh terima lantikan itu saya hendak tengok kerosakannya dan sejauh mana kita boleh bantu. Oleh kerana tidak dapat ke Jenin saya tidak boleh buat apa-apa. Tetapi saya terima juga lantikan itu melalui telefon.

Bagaimana kehidupan seharian penduduk Palestin?

DR. MAHATHIR:Mereka tidak dapat bergerak kerana terlalu banyak sekatan jalan raya. Hendak berniaga pun susah, import barang pun susah. Mereka menderita kerana bekalan makanan tidak mudah diperoleh. Walaupun tidak nampak kebuluran tetapi sedikit sebanyak mereka menderita.





Apakah pandangan Tun tentang strategi untuk membebaskan Palestin berubah?

DR. MAHATHIR: Tidak berubah banyak, semua bergantung kepada AS. Israel tidak kuat sangat tetapi dibekalkan senjata oleh AS. Selagi AS bersikap demikian sukar masalah hendak diselesaikan.

Ini juga ada kaitan dengan apa yang dikatakan sebagai keganasan Islam. Orang Islam cukup bersimpati terhadap orang Palestin sehingga sanggup mati kerananya. Apa yang berlaku di Iraq juga ada kaitannya dengan Palestin. Soal pokoknya ialah Palestin.

Sebelum didirikan negara Israel di atas tanah Palestin, orang Palestin dihalau keluar dan harta mereka dirampas tanpa pampasan. Sebelum itu sejak zaman Uthmaniah orang Islam dan Yahudi duduk bersama. Tetapi pihak British hendak selesaikan masalah Yahudi di Eropah, rampas tanah orang Palestin dan dirikan Israel.

Sejak itu tidak ada keamanan kerana tindakan zalim mereka mengusir orang Palestin. Mereka ini sudah lebih 50 tahun menjadi pelarian; bagaimana mereka tidak marah? Kita sendiri pun kalau diperlakukan begitu akan marah. Kalau orang merampas Texas untuk dijadikan negara Israel, Amerika pun akan marah.

Ini bukan soal agama tetapi soal rampasan wilayah.





Bukankah ini fakta sejarah yang tidak mahu dilihat oleh Barat?

DR. MAHATHIR: Ya, mereka sudah buat salah tetapi sekarang mereka bercerita kononnya kemiskinan yang menjadi punca krisis ini. Ini tidak ada kena-mengena dengan kemiskinan. Ini soal tanah dan harta benda yang dirampas; siapa pun marah. Kita biasa dengar orang kata "tidak seinci pun tanah sanggup diserahkan.'' Tanah orang Palestin dirampas untuk didirikan negara Israel, tanpa bertanya mereka terlebih dulu, tanpa sebarang perjanjian.

Eropah merampas tanah itu untuk menyelesaikan masalah Yahudi di Eropah. Puak Zionis ini pula hendak mendirikan sebuah negara Israel, kononnya itulah negara Israel. Pada zaman dulu ia bukannya negara Israel; orang Arab yang banyak di situ.

Apakah pandangan Tun mengenai proses rundingan yang sedang dilakukan oleh AS?

DR. MAHATHIR: Ia hendak paksa supaya mereka menerima keadaan seperti yang sedia ada. Pihak Palestin saya fikir hanya akan terima kewujudan negara Israel dengan syarat mereka keluar dari kawasan Palestin. Tetapi sekarang mereka sudah buat bandar dalam kawasan Palestin. Israel sebenarnya hendak menakluk Palestin, hendak menjadikan Baitulmaqdis sebagai ibu kotanya, bukan Tel Aviv. Baitulmaqdis ini kota suci kepada orang Islam, Kristian dan Yahudi.

Tun sudah melihat keadaan orang Palestin. Bagaimanakah keadaan selepas adanya tembok pemisah itu?

DR. MAHATHIR: Mereka cukup susah hendak bergerak. Mereka tidak boleh berjumpa sanak saudara di sebalik tembok melainkan terpaksa berjalan jauh sehingga berjumpa pintu dan melalui sekatan. Israel sengaja hendak menyusahkan mereka. Tembok itu dibina supaya tanah-tanah yang subur dimasukkan dalam kawasan Israel. Ia tidak langsung hormatkan orang Palestin.


Apakah pandangan Tun mengenai kaedah melawan Israel, antara serangan berani mati dan rundingan politik?

DR. MAHATHIR:Serangan berani mati ini memanglah berani tetapi tidak ada kejayaannya. Sebaliknya kalau ada serangan berani mati, tindakan balas dari Israel cukup dahsyat, berkali-kali ganda. Mereka membalasnya dengan serangan bom, roket dan sebagainya.

Dalam keadaan ini sukar untuk mencari penyelesaiannya tetapi kerajaan yang baru ini sanggup berunding. Ia tidak mahu cara (bersengketa) ini. Tetapi pihak Israel hendak ambil Palestin hampir keseluruhannya; bagaimana hendak berunding?

Sekurang-kurangnya penempatan Israel itu mesti dipulangkan. Ia wilayah Palestin. Tebing Barat sudah jadi kecil; itu pun mereka tidak mahu dipulangkan. Mereka sudah membangunkan bangunan di serata Tebing Barat. Di sepanjang perjalanan saya dari check point di Allenby sampai ke Ramallah, saya melihat penempatan Israel dalam wilayah Palestin.

Apakah harapan Tun selepas ini?

DR. MAHATHIR: Tidak tahulah apa yang boleh kita buat. Dunia hendaklah mengambil perhatian terhadap kezaliman Israel ini. Dunia mesti tegas menyatakan bahawa ini adalah kezaliman, dan AS tidak harus sokong Israel menakluk dan membunuh orang Palestin dengan begitu kejam.





Dunia sudah membuat banyak ketetapan di PBB tetapi semuanya divetokan dan tidak ada tindakan susulan.

DR. MAHATHIR:Betul, tetapi pendirian dunia keseluruhannya mengutuk Israel tidak begitu tegas. Kalau dunia tidak memberikan pandangan tegas apa gunanya ada PBB? Kezaliman yang semacam itu jangankan kata tindakan, keputusan yang tegas pun tidak ada.

Dunia menyelesaikan masalah aparteid di Afrika Selatan dulu dengan mengenakan sekatan ekonomi ke atas rejim itu. Israel ini bagaimana?

DR. MAHATHIR: Sekatan ke atas Afrika Selatan itu mendapat sokongan seluruh dunia termasuk AS. Kalau dunia hendak mengenakan sekatan ke atas Israel, AS mesti ikut sama, kalau tidak ia tidak berkesan.

Kalau negara-negara Islam saja, bagaimana?

DR. MAHATHIR: Negara Islam tidak boleh bertindak bebas. Mereka kaya dan kuat tetapi tidak akan mengenakan sekatan ekonomi itu. Memang ada desakan supaya barang-barang Yahudi diboikot tetapi tidak jadi. Orang Islam tidak bersatu padu. Ada sesetengah negara yang sebenarnya secara tidak langsung membiayai serangan ke atas orang Palestin.

Selain mengharapkan AS, apakah jalan keluar yang ada?

DR. MAHATHIR: Kalau kita boleh mendesak masyarakat antarabangsa berkeras menuntut penyelesaian (dari AS dan Israel). Saya lebih percaya kepada jalan ini - penglibatan masyarakat antarabangsa secara keseluruhannya - berbanding kalau kita hendak bergantung kepada tindakan dari negara-negara Islam.

Tetapi apakah itu boleh berlaku?

DR. MAHATHIR: Saya tidak banyak harapan kerana banyak negara yang bergantung kepada AS yang mana kuasa Yahudi begitu kuat.

Sejak perang Iraq muncul suara masyarakat antarabangsa melalui demonstrasi yang menentang AS. Apakah ini satu kekuatan baru?

DR. MAHATHIR:Sejuta orang membuat demonstrasi di London menentang serangan ke atas Iraq. Tetapi bukan saja Britain terus menyerang Iraq malah Perdana Menterinya (Tony Blair) dipilih semula. Semua pemimpin yang terus terang berbohong kononnya ada senjata pemusnah di Iraq akhirnya dipilih semula termasuk George Bush (di AS) dan John Howard (di Australia). Orang yang berbohong sehingga menyebabkan 300,000 manusia di Iraq dibunuh masih boleh dipilih melalui demokrasi. Apa yang besar sangat tentang demokrasi ini?

Apakah kita tidak boleh menggunakan demokrasi untuk melawan Israel?

DR. MAHATHIR: Demokrasi bergantung kepada suara ramai. Suara ramai tidak semestinya bijak. Kadang-kadang suara ramai dipengaruhi oleh lain-lain perkara seperti keangkuhan bangsa, umpamanya.

Di negara bekas Republik Yugoslavia misalnya, jumlah orang Serbia lebih ramai daripada orang Bosnia. Apabila diadakan pengundian siapa yang akan menang bukan kerana baik atau buruk tetapi kerana mereka orang Serbia mereka akan memilih orang Serbia.

Kenapa AS begitu sayangkan Israel?

DR. MAHATHIR: Semua parti politik di AS dibiayai oleh Yahudi. Kumpulan mereka begitu solid sehinggakan kalau ditentang, orang itu boleh kalah. Walaupun jumlah orang Yahudi di AS sedikit tetapi mereka menguasai politiknya. Mereka menguasai kewangan, semua bank milik mereka. Mereka juga menguasai media dan Hollywood untuk propaganda menyokong Yahudi.

Malah sekarang ini dalam Kongres pun kita dapati kumpulan pegawai sokongan untuk ahli-ahli Kongres terdiri daripada orang Yahudi. Merekalah yang menulis ucapan untuk pemimpin-pemimpin ini. Mereka yang kecil tetapi kaya dan berpengaruh ini sudah menyusup masuk begitu mendalam, menguasai politik AS.

Itu sebabnya AS tidak berani kata apa-apa tentang Israel.

Apakah yang mendorong cara berpolitik orang Yahudi ini?

DR. MAHATHIR: Pada mulanya orang Yahudi tidak ada kuasa di AS, bahkan untuk masuk ke universiti pun disekat. Tetapi mereka memperkenalkan konsep demokrasi dan hak asasi manusia; tidak boleh ada diskriminasi. Apabila tiada diskriminasi mereka menyusup masuk ke dalam bidang-bidang yang boleh memberikan pengaruh besar - kewangan, perusahaan dan media, misalnya.

Kalau kita lihat program televisyen dari AS tidak ada satu pun yang memberikan imbangan antara nasib orang Palestin dan orang Yahudi. Selalunya memihak kepada Yahudi.

Kenyataan Tun ini seperti biasanya akan dilabelkan sebagai antisemitik.

DR. MAHATHIR: Kita tidak boleh lari daripada dicapkan begitu. Mereka telah berjaya menakutkan dunia supaya sebarang teguran terhadap mereka adalah salah. Kalau kita menegur mereka kita dianggap sebagai antisemitik, dan ini kononnya satu jenayah besar sedangkan mereka boleh kata semua orang Islam pengganas. Tetapi kita tidak boleh kata kenyataan itu anti-Islam. Kenapa ada perbezaan semacam ini? Adakah ini adil?

Sesiapa yang menentang dan mengkritik Israel akan dicap, dan dicap. Mereka sebenarnya sudah catat berapa kali saya menegur Israel dan Yahudi. Saya sendiri pun sudah lupa ucapan-ucapan saya itu. Tetapi mereka kata saya sudah menegur Israel dan Yahudi enam kali, sejak saya belum jadi Perdana Menteri lagi.

Apakah saya tidak ada kebebasan untuk menegur? Saya tegur kerana ia adalah satu kezaliman. Ini satu kezaliman.

Adakah ini strategi Israel untuk menyekat penentangan dunia?

DR. MAHATHIR: Mereka merujuk kepada holocaust. Saya akui tindakan Jerman membunuh Yahudi itu zalim. Saya sendiri rasa sedih kerana enam juta orang Yahudi dibunuh. Tetapi janganlah kerana itu orang yang dizalimi ini (Yahudi) dibenarkan menzalimi orang lain, dan tidak ada siapa boleh tegur.

Apa yang saya telah buat kepada orang Yahudi? Saya tidak bunuh seorang pun; yang bunuh orang Jerman tetapi yang menjadi mangsa sesiapa saja yang tegur Yahudi. Sepatutnya ambil tanah di Jerman atau Britain dan berikan kepada Yahudi. Sebaliknya mereka mengambil tanah Arab dan menghadiahkannya kepada Yahudi. Ini satu kezaliman. Itu sebabnya lebih 50 tahun pun perkara ini tidak boleh diselesaikan.

Bagaimana bangsa yang kecil ini boleh jadi begini? Apakah mereka ini memang bijak daripada bangsa-bangsa lain?

DR. MAHATHIR: Kita harus ingat bahawa mereka telah ditindas 2,000 tahun dulu. Setiap tahun mereka dibunuh oleh orang Kristian Eropah yang menganggap orang Yahudi sebagai pengkhianat yang mengakibatkan Jesus disalib. Semasa zaman Pasitan Sepanyol juga ramai orang Yahudi yang dibunuh.

Apabila orang Islam tewas di Sepanyol mereka diberi kata dua - masuk Kristian atau keluar dari Sepanyol. Orang Islam melarikan diri ke Afrika Utara, dan orang Yahudi pun ikut sama. Ini kerana semasa zaman pemerintahan Islam di Sepanyol tidak ada orang Yahudi yang ditindas seperti di bawah pemerintahan Kristian.

Selama 2,000 tahun mereka telah didera. Apabila dibangkitkan soal demokrasi dan hak asasi manusia, golongan yang dulunya mendera orang Yahudi ini mula rasa bersalah. Mereka mula melihat orang Yahudi sebagai manusia, sama seperti mereka. Tinggal lagi Hitler masih berpandangan lama dan menuduh orang Yahudi punca segala masalah di Eropah, dan penyelesaiannya ialah bunuh semua orang Yahudi.

Oleh itu timbul rasa bersalah di kalangan orang Eropah bahawa mereka telah berlaku zalim. Sebagai satu penyelesaian terhadap masalah orang Yahudi yang dizalimi dahulu oleh orang Eropah, mereka bersetuju ambil Palestin untuk dijadikan Israel. Demi menebus kembali maruah, mereka tidak lagi menegur orang Yahudi. Apa saja yang dilakukan oleh orang Yahudi tidak jadi kesalahan, sehingga menzalimi orang Palestin pun tidak salah.

Inilah permulaannya; semuanya ada kaitan dengan agama Kristian. Ini sejarah yang kita boleh baca dalam buku. Kebencian orang Eropah kepada orang Yahudi lebih daripada orang Islam. Tetapi apa yang menjadikan orang Islam hari ini benci kepada orang Yahudi ialah tindakan orang Eropah mengambil tanah orang Islam dan memberikannya kepada Israel.

Orang hanya nampak masalah yang ada pada hari ini saja tetapi inilah asas masalahnya.

Apakah harapan masalah ini boleh diselesaikan? Tun memberikan satu pandangan yang cukup pesimistik.

DR. MAHATHIR: Saya fikir kita mesti terus berusaha bertalu-talu mendedahkan kejahatan Israel. Kalau kita senyap mereka akan berjaya. Kalau seorang pun, kita perlu terus bercakap. Itu sebabnya saya terus bercakap.

Saya tahu orang benci kepada saya kerana saya terus bercakap tentang kezaliman ini. Tidak ada yang baik yang ditulis tentang saya dalam media barat. Kalau hendak sebut nama saya mereka akan sebut juga ``yang menangkap Anwar Ibrahim, menyekat kebebasan media'' - untuk tunjuk keburukan saya.

Ini semua kerana pandangan saya tentang Israel dan kritikan saya terhadap barat.

Itukah juga punca mereka halang Tun?

DR. MAHATHIR: Mereka tidak mahu saya melihat apa yang berlaku di sana. Mereka tahu kalau saya lihat semua itu saya akan mendedahkan kezaliman mereka kepada dunia.

Pada mulanya saya diberitahu kemungkinan saya tidak akan dibenarkan langsung masuk ke Palestin tetapi akhirnya dapat juga masuk. Mereka pun tentunya tidak mahu tunjuk mereka menyekat saya sepenuhnya. Tetapi apabila saya masuk ke Palestin mereka sekat saya daripada pergi ke tempat-tempat tertentu.

Saya sempat ke Ramallah, dan kemudian dibawa ke sebuah bandar di atas bukit. Dari situ saya boleh tengok ke arah Baitulmaqdis dan nampaklah Dome of Rock dan kubah Masjid Al-Aqsa. Tengok dari jauh sajalah.

Saya rasa terkilan juga sebab tidak dapat bersembahyang di Masjid Al-Aqsa. Tetapi saya sedar saya mungkin tidak akan dibenarkan masuk kerana selama ini saya kata apa yang saya rasa hendak kata; sama ada jadi Perdana Menteri atau tidak, kalau saya nampak ada perkara yang saya perlu tegur, saya tegur.

Saya kalau hendak masuk ke sana, senang. Puji Israel sampai naik asap - bangsa yang baik, kita hendak tiru Israel, adakan latihan tentera bersama dan kita kecam orang Islam sebagai pengganas. Kalau saya buat begitu sudah tentu mereka beri saya masuk dan boleh bersembahyang di Masjid Al-Aqsa.

Tetapi apakah saya hendak buat macam itu?

Bagaimanakah Tun melihat semangat orang Palestin?

DR. MAHATHIR: Semangat mereka kuat. Mereka akan terus melawan tetapi keupayaan mereka begitu terhad. Mereka tidak ada senjata; yang boleh hanyalah ikat bom di badan.

Apakah rumusan Tun tentang peluang pelaburan yang ada?

DR. MAHATHIR:Saya ingat orang Malaysia tidak akan pergi melabur, hendak pergi balik pun susah. Kalau hendak pergi berniaga di sana memang susah. Bukan saja saya yang disekat daripada masuk malah semasa pilihan raya Palestin baru-baru ini banyak negara menghantar pemerhati. Pemerhati dari Malaysia juga tidak dibenarkan masuk.

Apakah nasihat Tun kepada generasi muda supaya mereka faham krisis ini?

DR. MAHATHIR: Saya dapati generasi muda agak cetek pandangannya, tidak nampak isu ini dengan mendalam. Mereka juga tidak membuat perbandingan antara nasib kita di sini dengan keadaan orang Palestin.

Semasa saya Menteri Pelajaran, Prof. Ismail Faruqi, orang Palestin datang berjumpa saya. Dia berkata, orang Malaysia bangun pagi sepatutnya bersyukur kata alhamdulillah 100 kali. Ini kerana apabila kita merdeka orang Islam berkuasa sebaliknya apabila Palestin merdeka orang Yahudi yang berkuasa.

Dia berkata, orang Malaysia sepatutnya bersyukur dengan nasib baik mereka. Tidak usah pergi jauh. Lihat saja Singapura. Apakah kita mahu jadi seperti orang Melayu Islam di Singapura? Tetapi kita tidak bersyukur, dan tidak berusaha menentukan negara kita tidak akan jadi seperti itu.

Generasi muda asyik berseronok dengan Malaysian Idol, Akademi Fantasia dan sebagainya. Tidak mengapalah sedikit-sedikit tetapi kita kena sentiasa insaf akan nasib baik ini.

Apakah dengan penguasaan Yahudi ke atas media orang akan bersimpati kepada Israel?

DR. MAHATHIR: Kalau kita tahu kezaliman Yahudi kita tidak akan bersimpati dengan mereka. Kita mesti tahu sejarah dan latar belakang konflik ini, masalah Yahudi di Eropah - kenapa holocaust berlaku dan apa perasaan Eropah selepas itu. Kita kena tahu.

Kalau pandangan kita cetek, dan kita bergerak dalam politik, kita akan rugi. Saya sendiri sebelum bercakap dengan orang Amerika misalnya saya mesti tahu latar belakang mereka.

Saya selalu kecam tentang globalisasi. Dulu kita biasa berniaga dengan orang Arab, China dan India. Mereka tidak datang ke sini untuk menakluk kita. Sebaliknya orang Eropah apabila sampai ke sini mereka berniaga dengan membawa kapal perang. Dia mahu monopoli dan akhirnya menakluk rantau ini. Apakah dengan globalisasi sekarang ini perkara yang sama akan berulang, atau tidak? Kalau mereka menguasai ekonomi kita, kita tidak akan bebas lagi.

Kalau kita hendak berpolitik kita kena faham semua hal ini. Kalau kita tidak faham, kita tidak akan merdeka lama. Secara tidak langsung kita akan dijajah semula. Politik bukan hanya setakat untuk jadi ketua cawangan, ketua bahagian atau menteri. Kalau setakat jawatan sesiapa pun boleh jadi. Tetapi kalau kita tidak tahu asas-asas politik, negara itu akan tenggelam.

Saya ikut semua perkara, dan membaca sejarah dunia. Barulah saya boleh fikir apa yang terjadi. Kalau kita tidak tahu semua ini bagaimana hendak memimpin negara. Secara umumnya orang yang terlibat dengan politik mesti tahu latar belakang politik dan mempunyai pendirian diri tertentu, bukan untuk diri sendiri tetapi bangsa dan negara.

Ini bukan saya kempen hendak (memimpin) balik.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home