Sunday, October 24, 2004

Living in the real world..



-------------------------

First map... * scroll down *
-------------------------


-------------------------

The Zone.. * where is the green zone? Where is Fallujah? *
-------------------------
reference :

1. military - here

2. BritishFlash - to the rescue *duhh*

3. More maps? - here

--berpijak di bumi nyata, bersembang tiada guna, namun apakan daya, diriku..dirimu.. kita serupa.. --

Badar : The Story of Two young Men..

Didalam peperangan ini juga membaranya semangat jihad yang meluap-luap disetiap hati kaum muslimin begitu juga dengan 2 orang anak remaja yang masing-masing berlumba-lumba untuk mencapai cita-cita mereka iaitu mati syahid.

Sehubungan dengan ini Abdurrahman bin Auf menceritakan:

Di hari peperangan Badar ketika aku ditengah barisan, setiap kali aku menoleh ke kanan dan kekiriku aku dapati 2 orang pemuda yang masih muda sekali usianya. Aku khuatir akan keselamatan keduanya.

Tiba-tiba salah seorang dari mereka membisikkan sesuatu ke telingaku..

Pemuda 1/2: "Hai paman tunjukkan kepadaku yang manakah Abu Jahal itu"
Abdurrahman bin Auf: "Apa maksudmu dengannya?"
Pemuda 2/2: "Aku telah bersumpah jika aku bertemu dengannya akan kubunuh atau aku mati syahid kerananya"


Setelah dekat aku tunjukkan kepada kedua pemuda si Abu Jahal itu. Keduanya segera menyerang Abu Jahal dengan pedangnya seolah-olah dua ekor rajawali. Kedua pemuda itu adalah dua bersaudara ibnu Afra.

Setelah Abu Jahal terbunuh, Rasulullah saw menyambutnya dengan sabdanya:

"Abu Jahal ini adalah Fir'aunnya umat ini".

Akhirnya kemenangan di medan pertempuran Badar berpihak kepada kaum Muslimin. Maha besar Allah, dia menunjukkan kekuasaannya, yang mana kaum Musyrikin sudah berkira-kira bahawa kemenangan akan menjadi milik mereka, mereka mempersiapkan segalanya demi menyambut kemenangan itu, tetapi akhirnya kebenaran tetap berada diatas kebatilan.

Rasulullah saw berseru: Ertinya: "Allah Maha Besar, segala puji bagi Allah yang telah memenuhi janjiNya dan menolong hambaNya serta mengalahkan musuhNya."

Didalam peperangan ini kaum musyrikin Quraisy terbunuh sebanyak 70 orang dan tertawan 70 orang. (Sahih Bukhari dari Barra' bin Azib)

Kaum Muslimin yang gugur syahid pula hanya seramai 14 orang sahaja. Enam orang dari kaum Muhajirin dan 8 orang dari kaum Anshar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home